- See more at: http://blog.ahmadrifai.net/2012/01/pasang-script-dilarang-klik-kanan-pada.html#sthash.7XbUwK9v.dpuf Jom Bergaya dengan Cara Hidup yang Sihat: MENURUN BERAT BADAN BERLEBIHAN DENGAN SHAKLEE

Tuesday, 24 September 2013

MENURUN BERAT BADAN BERLEBIHAN DENGAN SHAKLEE

# tip kurus shaklee , nak kurus , turun berat badan , masalah gemuk , geleber , perut buncit ,  set slim shaklee

Sebut gemuk kita bayangkan badan gempal, berlemak, besar dan mengah. 

Gemuk atau obesiti bermaksud berat badan yang berlebihan akibat penimbunan lemak di dalam tubuh yang berlebihan. Dengan gaya hidup sekarang, ruang masa semakin terhad dengan aktiviti riadah, kewujudan makanan segera, tekanan hidup dan terutama sekali kita di Malaysia sangat mewah dengan pelbagai makanan yang boleh didapati.

                                                  

ADA 3 JENIS GEMUK

GEMUK AIR
  • Kulit kelihatan cerah / putih macam belon
  • Bila berdiri, bahu jatuh
  • Badan menggeleber dan lembik disebabkan oleh kandungan air yang tidak diperlukan berlebihan di dalam badan.
  • Badan akan terasa cepat letih dan mengah apabila melakukan aktiviti harian.
  • Cuba picit bahagian lengan tangan, rasa lengan tangan menggeleber dan lembik tak? Kalu lembik, anda gemuk air.
  • Cuba timbang waktu pagi dan malam. Jika ada perubahan berat berlaku dalam 1-2 kilogram.

2. GEMUK ANGIN
  • Perut terasa sebu adakalanya sukar untuk membuang angin keluar.
  • Mudah mendapat sakit kepala.
  • Gemuk angin ni juga kalau picit bahagian lengan tangan, rasa lengan tangan menggeleber dan lembik
  • Isi terasa lembik, ada masalah angin da sering sendawa.

3. GEMUK DAGING
  • Kurang makan sayur
  • Rangka besar
  • Suka makan karbohidrat
  • Badan berasa berat dan pejal.
  • Mudah penat apabila melakukan tugas harian
  • Proses penurunan agak lambat berbanding mereka yang gemuk air atau angin ini kerana lemak di dalam badan menjadi tepu dan bergumpal bersama daging.
  • Proses penurunan melalui perpeluhan
  • Cuba picit bahagian lengan tangan, kalau merasa pejal dan padat, tahniah anda gemuk daging

CIRI-CIRI GEMUK / OBESITI

                               
 ·         Mempunyai berat badan sekurang-kurangnya dua kali lebih berat berbanding ukuran ideal;
·         Mempunyai berat badan  melebihi berat badan sepatutnya;
·         Indeks Jisim Badan (BMI) melebihi 40 atau 35 (sila lihat di bawah untuk bagaimana mengira BMI);
·         Mengalami beberapa penyakit seperti tekanan darah tinggi atau diabetes (kencing manis); dan
·         Gagal mengekalkan berat badan yang sihat dalam jangka panjang sekalipun mengikut diet yang disarankan oleh pakar-pakar pemakanan.


APAKAH BERAT BADAN SEPATUTNYA?

Manusia dilahirkan dengan saiz, tinggi, dan bentuk badan yang berbeza. Sebab itu, tidak semua orang mempunyai ketinggian, bentuk, dan berat badan yang sama. 
Berat badan sepatutnya dikategorikan sebagai sederhana, iaitu tidak gemuk dan tidak pula kurus. Jika anda hendakkan berat badan sebegini, anda perlu menjauhi makanan yang mengandungi banyak lemak dan kalori. 
Tetapi, jangan berlapar sehingga badan berubah menjadi kurus. Makanlah dengan cukup. Oleh itu, banyakkan makan makanan berkhasiat seperti buah-buahan dan sayur-sayuran kerana badan anda amat memerlukan makanan tersebut.


PEMAKANAN

                                         
Tahukah anda apa itu asimilasi makanan? 
Asimilasi makanan ialah proses pencernaan dan penukaran makanan berkhasiat menjadi tisu hidup. Di samping itu, dengan adanya pemakanan, kita juga dapat mengetahui bagaimana badan kita bekerja. 
Dalam pemakanan ini terkandung semua jenis pengelasan makanan, misalnya vitamin, protein, lemak, dan sebagainya.
Makanan berkhasiat seperti buah-buahan, sayur-sayuran, tenusu, dan bijirin sebenarnya dapat membantu pertumbuhan serta kesihatan tubuh badan anda.


KANDUNGAN LEMAK DALAM MAKANAN

Apa sahaja makanan yang kita makan, sebenarnya mengandungi banyak kalori daripada lemak. Di bawah ini, anda boleh mengikuti garis panduan diet Malaysia sebagai rancangan diet anda.


Jenis makanan
Gram lemak setiap sajian
% kalori dari lemak
Makanan tinggi lemak
Hamburger saiz biasa
11.8
39
Hot dog
14.5
54
Kentang goreng
20-25 keping (saiz biasa yang
digoreng dengan minyak sayuran)
12.247
Keropok kentang - 1 aun
10.1
61
Mentega/marjerin - 1 sudu teh
4
94
Sos salad - 2 sudu makan
11.1
85
Kek keju
16.3
57
Makanan rendah lemak
Kacang hijau - direbus = cawan
0.2
9
Roti - 1 keping
1.1
16
Mil oat - 1 cawan
2.4
15
Buah epal - 1 biji
0.5
6
Ubi kentang - 1 biji dipanggang
0.2
1


Jangan jadikan amalan, makan sambil menonton televisyen. Perbuatan ini boleh menyebabkan anda seronok sehingga tidak mahu berhenti makan.


APAKAH INDEKS JISIM BADAN?

Indeks Jisim Badan (BMI) (bahasa InggerisBody Mass Index) merupakan formula untuk menilai berat badan serta berkait rapat dengan ketinggian seseorang itu. BMI merupakan pengukuran tidak langsung komposisi badan kerana ia amat berkaitan dengan lemak yang terdapat dalam berat badan serta ketinggian seseorang individu itu.
Indeks Jisim Badan
Status
BMI
Kurus
Kurang 20.6
Normal
20.7 - 26.4
Gemuk
26.5 - 30.9
Obesiti
31.0 - 45.2
Bahaya
Lebih 45.3
Jika anda ingin tahu berat badan serta ketinggian anda itu menepati ciri-ciri berat badan yang ideal atau tidak, anda boleh menggunakan pengiraan BMI seperti berikut:
Ukur berat badan anda dalam kilogram (kg) dan tinggi dalam meter (m):
BMI   =   
berat(kg)
------------------------------
tinggi(m) x tinggi(m)

Setelah mendapat keputusan BMI, anda bolehlah melihat carta di sebelah kanan bagi menentukan sama ada anda tergolong dalam kategori gemuk atau terlalu kurus.



RISIKO KESIHATAN AKIBAT GEMUK / OBESITI

Sekiranya berat badan anda bertambah, pelbagai keadaan serta masalah boleh berlaku, antaranya ialah:
·         Penyakit kardioviskular (berkaitan dengan jantung)
·         Strok (angin ahmar)
·         Tekanan darah tinggi
·         Batu hempedu
·         Diabetes (kencing manis)
·         Paras kolestrol darah yang tinggi
·         Gout
·         Sakit di bahagian bawah belakang badan
·         Sukar bernafas
·         Osteoartritis spina (tulang belakang), pinggang atau lutut
·         Gangguan pembuangan air kecil
·         Penyakit hati
·         Barah usus


SENAMAN YANG BOLEH DILAKUKAN

Tentu ramai anda yang takut dan bimbang ditimpa pelbagai penyakit bukan? Jangan bimbang, kalau ada penyakit, pasti ada penawarnya. Senaman yang dirasakan sesuai untuk meningkatkan lagi aktiviti fizikal anda supaya tidak berlaku masalah kesihatan:
·         Berjalan kaki dengan cepat, menaiki tangga, bersenam aerobik.
·         Berlari, lari-lari anak (joging), berbasikalberenang, atau merentas desa.
·         Bersukan dengan bermain tenisbola sepak, atau skuasy.
·         Berjalan-jalan, berkebun.
·         Melakukan kerja-kerja rumah, menari, dan aktiviti-aktiviti yang lain.


KENAPA PERLU BERSENAM

Anda tahu tidak kenapa kita perlu bersenam? Faedahnya banyak. Dengan bersenam, badan kita akan jadi sihat dan kuat. Kita juga akan jauh daripada pelbagai penyakit. Antara faedah lain daripada bersenam ialah:
·         Senaman dapat meningkatkan kelembutan (kelenturan otot) dan membina kekuatan otot.
·         Jantung bekerja lebih cekap ketika bersenam dan berehat.
·         Meningkatkan kadar nadi dan mencegah pengerasan arteri, serta dapat menurunkan tekanan darah tinggi. Arteri yang keras merupakan penyebab utama berlakunya tekanan darah tinggi yang boleh membawa penyakit jantung dan angin ahmar (strok).
·         Meningkatkan keupayaan badan mengawal paras glukosa darah.
·         Membantu mengawal lipid darah yang tidak normal.
·         Menguatkan tulang dan meningkatkan imbangan. Ini akan membantu mencegah atau memperlahankan proses osteoporosis (kereputan tulang) dan mengurangkan risiko daripada terjatuh yang boleh menyebabkan patah pinggang atau kecederaan yang lain.
Kanak-kanak yang kurus lebih aktif berbanding kanak-kanak yang gemuk.


3 Proses Untuk Menurukan Berat Badan

                                                 

1.         BAKAR-Lemak boleh dibakar dengan mengambil Lecithin Shaklee dan Omegaguard Shaklee
                                       
Omega Guard berfungsi dalam set menurun berat badan ini adalah ia membantu membakar lemak yang berlebihan di dalam badan kita. Dalam tubuh badan kita ada lemak baik dan lemak jahat, Omega Guard membantu membakar dan membuang lemak jahat dan memelihara lemak baik. Kolesterol pon dapat disingkirkan melalui pengambilan Omega Guard ini.

Lecithin berfungsi dalam set menurunkan berat badan ini adalah ia menghalang penyerapan lemak dan kolesterol yang terdapat dalam makanan kita ambil. Pendek kata Lecithin ini bersifat elmusi atau menggumpalkan lemak dan kolesterol supaya dapat dibuang terus tanpa di serap oleh perut.

2.      BUANG/DETOX- Kenapa kena detox?detox adalah proses membersihkan usus dimana toksin,lemak dan lendir yang melekat di dinding usus dikeluarkan melalui pembuangan air besar.Lepas dinding usus dah bersih barulah nutrien2 dapat diserap dengan lebih baik.Alfalfa Shaklee dan Herblax Shaklee membantu kita untuk detox. 

 Apa bezanya Alfalfa dan Herblax? 

Kedua-duanya mempunyai fungsi yang sama iaitu menyingkirkan lemak cuma Alfalfa disarankan kepada ibu-ibu yg sedang menyusukan, Herblax tidak digalakkan kepada mereka kerana dikhuatiri akan effect kat baby. Herblax adalah julab semulajadi yang akan buat kita cepat rasa nak buang air besar,but no worry k.,sehari cuma 2-3kali jer.xlah seteruk kalo kita mnm teh kurus tu..

3.      MEMBINACinch Shake dan ESP adalah 2 supplemen yang memberi sumber protin kepada kita. Ia membina dan mengekalkan otot,mengelakkan kulit menjadi mengeleber.Protin juga membuatkan kita rasa kenyang. Ia meningkatkan metabolisma kita, diet keterlaluan akan memperlahan metabolisma, itu akan menyebabkan badan kita kejap naik kejap turun cam yoyo.

CADANGAN SET MENURUNKAN BERAT BADAN MENGIKUT BAJET ANDA

11.    Budget-Lecithin/alfalfa or Lecithin/Herblax
22.    Breastfeeding-Lecithin/Omegaguard/Alfalfa/Esp
33.    Nak shape cepat-Lecithin/omegaguard/herblax/Cinch Shake
44.   Jika berkemampuan nak ambil semua lagi bagus =)

Tahukah 

Minum ais boleh melambatkan proses menurunkan berat badan. Ini disebabkan apabila kita makan , makanan tersebut akan melalui esofagus sebelum sampai ke organ pencernaan dan akan berehat sebentar di esofagus. Jika kita minum ais selepas makan, lemak dalam makanan tadi akan membeku, ia akan perlahankan proses penghadaman. Bila lemak-lemak terbentuk didalam usus, ia akan menyempitkan banyak saluran dan lama kelamaan kita lemak berkumpul dan kita menjadi gemuksekaligus penyakit pun bertandang.

Fungsi Vitamin Set Kurus

Herblax - Menyahtoksin dalam perut dan melawaskan bahan buangan dengan lancar
Omega Guard - Ransang enzim yang membawa lemak tersimpan keluar dan  menjadi tenaga
Lecithin - Memecahkan lemak terkumpul dengan berkesan
Cinch/ESP -  Mengelakkan kulit menggeleber akibat lemak berlebihan yang telah hilang, memberi tenaga sekaligus membantu mengatasi rasa lapar.


Sebarang pertanyaan, pengambilan suplemen mengikut bajet anda, cara dan perbincangan,
bolehlah hubungi saya :)
010-966 2965 (SUZANA) 
Shaklee Independent Distributor 912405
shakleesuzeng@yahoo.com